MUS: Medicinsk Uforklarede Symptomer

Det mentale kan også være fysisk

Hvad er Medicinsk Uforklarede Symptomer? MUS er en tilstand, hvor grundig undersøgelse af kroppen ikke finder en vævsskade, som kan forklare smerter og nedsat funktion. MUS hører under diagnosen funktionelle lidelser. En diagnose der ofte opfattes negativt, som om lidelserne tjener et bevidst formål. Dette er dog langtfra tilfældet. Lidelserne er ofte forbundet med et selvværd, der gør det svært at stå ved behov og ønsker - især i nære relationer. "Funktionelle lidelser" burde derfor hedde "Funktionshindrende lidelser".

Op til 8% af patienter hos praktiserende læger har medicinsk uforklarede symptomer, og ofte er årsagen, at normale følelsesmæssige reaktioner opleves som farlige. Dette skyldes fare og følelser tidligere er bleve "parret", og derfor nu fremkalder angstsymptomer som dem, illustrationen øverst viser.

Det autonome nervesystem styrer angstsymptomerne i kroppen, og et højt angstniveau kan ubevidst blive det normale for kroppen, hvilket på længere sigt kan medføre trætheds- og smertetilstande.

Angsten kan få dig til at undgå dine følelser via tre autonome kanaler i kroppen:

• Angsten kanaliseres ud i kamp- og flugtsystemet (sympatiske nervesystem), og kan eksempelvis være overfladisk vejrtrækning, spænding i skuldre, ryg eller hele kroppen, spændingshovedpine og PNES (psykogene non-epileptiske anfald).
  • Angsten kanaliseres ud i hvile- og fordøjelsessystemet (parasympatiske nervesystem) og giver ubalancer i de indre organer, som blandt andet kan vise sig ved forhøjet blodtryk, kvalme, hård mave/diarre eller gelé fornemmelse i ben med usikker gang til følge.
  • Angsten påvirker tænkning og sanser, hvilket eksempelvis kan opleves som forvirring, manglende hukommelse, uskarpt- eller tunnelsyn, ringen for ørerne, lokal kropslig følelsesløshed og svimmelhed/besvimelse.

Behandling af MUS

MUS kan behandles med psykoterapi. Intensiv psykodynamisk terapi (ISTDP) har vist sig virksom og fører ikke alene til reduktion af MUS, men også til mere selvværd og livsenergi.

Kort fortalt foregår behandlingen i to trin:

1. Via nysgerrig undersøgelse af oplevelser at skabe bevidsthed om forsvar der dækker over konfliktende følelser, som er ladet med angst. Forsvar mod følelser rummer samme dynamikker som andre fobiske tilstande.
  2. Eksponering er en velafprøvet teknik, som virker på fobier. Eksponering handler om at nærme sig det skræmmende eksempelvis en edderkop eller en følelse. Situationen aktiverer det autonome nervesystem, men i stedet for at stikke af - fysisk eller i tanker, bliver vi i situationen længe nok til at mærke, at intet farligt sker. Eksponering til "farlige" følelser sker ved at øve sig i at mærke og rumme følelserne samt sætte ord på dem.

Du kan læse mere om behandlingsmetoden under fanen ISTDP, som du finder under "Terapi"